Lillafüredi Állami Erdei Vasút
- évben a Tótsóvári Magyar Királyi Erdőhivatal elhatározza, majd 1918.-nan. közzéteszi a versenytárgyalási hirdetményét. 1918. február hónapban Kaán Károly államerdészet vezető és helyettes államtitkár a vasút tervezésével megbízza Stern Zsigmond és Stern Imre budapesti mérnököket.
De azt a rendkívüli terepnehézségekre való tekintettel Sternék nem vállalták( hogy akkor minek pályáztak az rejtély,) azzal Modrovich Ferenc erdőmérnököt bízta meg a megrendelő
Modrovich Ferenc (1887-1947) |
Két hidat is építenek
a görbe hidat
görbe híd |
a „viadukt” építése |
a „viadukt” |
négycsatlós gőzmozdony |
forgózsámolyos teherkocsi |
A járművek telephelye Majláth állomáson épült meg.
- november 4. Alig 9 hónap alatt a Fáskert – Garadna 17,7 km-es fővonal elkészült.
- A parasznyai szárnyvonal Papírgyár – Ortástető – Mahóca 11 km-es szakaszának az átadása.
- augusztus 20. Két nappal a M. kir. Vasúti és Hajózási Főfelügyelőség szóbeli hozzájárulása után “de facto” 1923. augusztus 20-tól, majd “de jure”, 1924. május 2-tól, a nyári időszakban szerdán valamint Vasár- és Ünnepnapokon megindul a “korlátolt személyforgalom” Lillafüred és a Fáskert, később Lill afüred és a Szent Anna tér valamint Garadna között.
A kezdeti időkben a személyszállítást – kisebb átalakításokkal – a meglevő, a teherforgalomban résztvevő kocsikba helyezett padokkal oldották meg.
- A személyszállítás feltételeinek javítása érdekében teherkocsi alváz és kocsinként egy truck-pár felhasználásával a MÁV Miskolci Járműjavító Üzeme 4 db. nyitott személykocsit készít („kis MÁV” kocsik). Jelenleg is használatban vannak,
kis MÁV” kocsi |
- A lillafüredi Palotaszálló építéséhez kapcsolódóan jelentős pályakorrekcióra kerül sor: a Lillafüred – Hámor elnevezésű megállóhelyet délebbre helyezik, mely a Lillafüred állomás nevet kapja, s a kezdőpont (Miskolc) felől 112,3 méter,
alagút (Miskolc) felől |
alagút (Garadna) felől |
- Az utazási igények növekedése, és a személyszállítás feltételeinek javítása érdekében a Földművelési Minisztérium engedélyezte négy db. „Diamond” forgóvázas pőrekocsi személyszállításra történő átalakítását, Ezek a járművek ma is közlekednek.
„Diamond” |
- május. A kereskedelmi miniszter kezdeményezi, hogy a „Szinvavölgyi Erdei Vasút” elnevezés helyett a „Lillafüredi Állami Erdei Vasút ”megnevezés lépjen életbe.
A Palotaszálló építése 1927-től megnövelte az erdei vasút teljesítményét építőanyag- és fejtési anyag szállítása révén. Az élénkülő turizmus és a hamarosan elkészülő Palotaszálló miatt a személyszállítás fejlesztése szükségesé vált. Beszerzésre kerül két egyedi gyártású motorkocsi, és öt motor-mellékkocsi. A motor és motor-mellékkocsik színezése krémszínű és kék. Jelenleg 6 megmaradt járműegység Budapesten a Gyermekvasúton tekinthető meg.
Abamot-2 motorkocsi |
1972-ben, a gőzvontatás megszüntetésekkor ezt a mozdonyt is leállították és Diósgyőr-Majláth forgalmi telepen kiállították.
LÁEV Herman Ottó mozdonya
Herman Ottó, az utolsó magyar polihisztor, aki zoológiával, néprajzkutatással, régészettel és számtalan egyéb tudománnyal foglalkozott szorosan kötődött Miskolchoz, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút városához. Halálának 100. jubileumi évfordulója és a Herman Ottó emlékév alkalmából az ÉSZAKERDŐ Zrt. egyedülálló módon, egy MK-48 típusú mozdony
MK-48 típusú mozdony |
Jelenleg a Dorottya utca-Granada vonalon van menetrendszerinti közlekedés.
A Mahócai szárnyvonalon csak alkalomszerűen indítanak vonatokat.
A menetrendről, programokról az alábbi linken tájékozódhatunk.
http://www.eszakerdo.hu/magyar/menu/erdvinfo_uj.htm
Források:
Lillafüredi Állami Erdei Vasút
Lillafüredi Állami Erdei Vasút(Wikipédia)
Magyarországi kisvasutak (11. rész) – A Lillafüredi Állami Erdei Vasút műtárgyai(sinekvilaga.hu)