Lillafüredi Állami Erdei Vasút



  1. évben a Tótsóvári Magyar Királyi Erdőhivatal elhatározza, majd 1918.-nan. közzéteszi a versenytárgyalási hirdetményét. 1918. február hónapban Kaán Károly államerdészet vezető és helyettes államtitkár a vasút tervezésével megbízza Stern Zsigmond és Stern Imre budapesti mérnököket.

De azt a rendkívüli terepnehézségekre való tekintettel Sternék nem vállalták( hogy akkor minek pályáztak az rejtély,) azzal Modrovich Ferenc  erdőmérnököt bízta meg a megrendelő

Modrovich Ferenc (1887-1947)

Az építését Lillafürednél kezdték két irányba.

 Két hidat is építenek

a görbe hidat

görbe híd

és a „viaduktot”

a „viadukt” építése

a „viadukt”

A forgalom számára két MÁVAG gyártású négycsatlós gőzmozdonyt

négycsatlós gőzmozdony

és huszonhét nyitott, forgózsámolyos teherkocsit vásároltak.

forgózsámolyos teherkocsi




munka közben

 A járművek telephelye Majláth állomáson épült meg.

  1. november 4. Alig 9 hónap alatt a Fáskert – Garadna 17,7 km-es fővonal elkészült.
  2. A parasznyai szárnyvonal Papírgyár – Ortástető – Mahóca 11 km-es szakaszának az átadása.
  3. augusztus 20. Két nappal a M. kir. Vasúti és Hajózási Főfelügyelőség szóbeli hozzájárulása után “de facto” 1923. augusztus 20-tól, majd “de jure”, 1924. május 2-tól, a nyári időszakban szerdán valamint Vasár- és Ünnepnapokon megindul a “korlátolt személyforgalom” Lillafüred és a Fáskert, később Lill afüred és a Szent Anna tér valamint Garadna között.

A kezdeti időkben a személyszállítást – kisebb átalakításokkal – a meglevő, a teherforgalomban résztvevő kocsikba helyezett padokkal oldották meg.

  1. A személyszállítás feltételeinek javítása érdekében teherkocsi alváz és kocsinként egy truck-pár felhasználásával a MÁV Miskolci Járműjavító Üzeme 4 db. nyitott személykocsit készít („kis MÁV” kocsik). Jelenleg is használatban vannak,
kis MÁV” kocsi

  1. A lillafüredi Palotaszálló építéséhez kapcsolódóan jelentős pályakorrekcióra kerül sor: a Lillafüred – Hámor elnevezésű megállóhelyet délebbre helyezik, mely a Lillafüred állomás nevet kapja, s a kezdőpont (Miskolc) felől 112,3 méter,
alagút (Miskolc) felől

és a végpont (Garadna) felől egy 120. méter hosszúságú alagutat építenek meg,

alagút (Garadna) felől

az áthelyezett új Szinva meder fölé pedig 2 db vasbeton híd készül, az állomásépület egy régi családi ház kiegészítésével, emeletráépítéssel megépül, ami a Palotaszálló felől aluljárón keresztül is megközelíthető.



  1. Az utazási igények növekedése, és a személyszállítás feltételeinek javítása érdekében a Földművelési Minisztérium engedélyezte négy db. „Diamond” forgóvázas pőrekocsi személyszállításra történő átalakítását, Ezek a járművek ma is közlekednek.
„Diamond”

  1. május. A kereskedelmi miniszter kezdeményezi, hogy a „Szinvavölgyi Erdei Vasút” elnevezés helyett a „Lillafüredi Állami Erdei Vasút ”megnevezés lépjen életbe.

A Palotaszálló építése 1927-től megnövelte az erdei vasút teljesítményét építőanyag- és fejtési anyag szállítása révén. Az élénkülő turizmus és a hamarosan elkészülő Palotaszálló miatt a személyszállítás fejlesztése szükségesé vált. Beszerzésre kerül két egyedi gyártású motorkocsi, és öt motor-mellékkocsi. A motor és motor-mellékkocsik színezése krémszínű és kék. Jelenleg 6 megmaradt járműegység Budapesten a Gyermekvasúton tekinthető meg.

 

Abamot-2 motorkocsi

  A 447,401-es mozdony, vagy becenevén Lilla egy D tengelyelrendezésű szerkocsis gőzmozdony, mely a maga korában a legkorszerűbb keskeny nyomtávú mozdonynak számított. Ezt a típust MÁVAG Szovjet tervek alapján 1950-től 1955-ig gyártotta főleg a Szovjetunió részére a második világháború után jóvátételként. A típusból összesen 240 db készült, ám csak 6 maradt Magyarországon, Lillafüredre egy került, melyet 1954-ben gyártottak.


1972-ben, a gőzvontatás megszüntetésekkor ezt a mozdonyt is leállították és Diósgyőr-Majláth forgalmi telepen kiállították.

 

LÁEV Herman Ottó mozdonya

Herman Ottó, az utolsó magyar polihisztor, aki zoológiával, néprajzkutatással, régészettel és számtalan egyéb tudománnyal foglalkozott szorosan kötődött Miskolchoz, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút városához. Halálának 100. jubileumi évfordulója és a Herman Ottó emlékév alkalmából az ÉSZAKERDŐ Zrt. egyedülálló módon, egy MK-48 típusú mozdony

MK-48 típusú mozdony

felmatricázásával” kíván tisztelegni a tudós életműve előtt.



Jelenleg a Dorottya utca-Granada vonalon van menetrendszerinti közlekedés.


A Mahócai szárnyvonalon csak alkalomszerűen indítanak vonatokat.



A menetrendről, programokról az alábbi linken tájékozódhatunk.

http://www.eszakerdo.hu/magyar/menu/erdvinfo_uj.htm

 

Források:

Lillafüredi Állami Erdei Vasút

 

Lillafüredi Állami Erdei Vasút(Wikipédia)

 

A LÁEV járműparkja(Wikipédia)

 

Lillafüredi ÁEV(kisvasut.hu)

 

Magyarországi kisvasutak (11. rész) – A Lillafüredi Állami Erdei Vasút műtárgyai(sinekvilaga.hu)

 

jakadam.hu

 

 
Lillafüred útikalauz © 2020. All Rights Reserved. Powered by Blogger
Top